پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

http://123proje.ir/43565

پکیج های درمانی روانشناسی
doc
85 کیلو بایت

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 85 کیلو بایت
تعداد صفحات 71
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم در 71 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

ویژگی های فایل:

شامل 12 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

71 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

دارای تکلیف می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.

فهرست مطالب:

مقدمه
چطور از این راهنما استفاده شود
دید كلی درمان گروهی مدیریت خشم
جلسه اول
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نکات مطرح شده
هدف و دید کلی
قوانین گروه
مشکل خشم: تعدادی تعاریف عملیاتی
افسانه های مربوط به خشم
خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
شکستن عادت خشم
معرفی شرکت کنندگان
مقیاس خشم
تکالیف خانه
وقایع و نشانه ها
چهار چوب مفهومی برای درك خشم
جلسه دوم
دستورالعمل هایی برای رهبرهای گروه
نكات پیشنهاد شده
وقایعی كه شلیك كننده خشم هستند
نشانه هایی برای خشم
توضیح دادن روش check-in (درون وارسی)
طرح های كنترل خشم
كمك كردن به اعضای گروه در ایجاد یك طرح برای كنترل كردن خشم
جلسه سوم
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات مطرح شده
طرح های كنترل خشم
آرامش بخشی از طریق تنفس
تكالیف خانگی
دوره و سیكل پرخاشگری
چطور سیكل را تغییر دهید
جلسه 4
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات مطرح شده
سیكل پرخاشگری
آرامش بخشی پیشرونده عضلانی
تكلیف خانه
بازسازی شناختی
مدل A-B-C-D و توقف فكر
جلسه 5
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
مدل A-B-C-D
توقف فكر
تكلیف خانه
مرور جلسه # 1
تقویت مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 6
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
مرور مفاهیم یادگرفته شده
تكلیف خانه
آموزش ابراز وجود و مدل حل تعارض
روش دیگری برای بیان خشم
جلسه 7 و 8
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نكات پیشنهاد شده
آموزش ابراز وجود
مدل حل تعارض
تكلیف خانه
خشم و خانواده
چگونه یادگیری گذشته می تواند رفتار فعلی را تحت تأثیر قرار دهد
جلسه 9 و 10
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نكات مطرح شده
خشم و خانواده
تكلیف خانه
مرور جلسه # 2
تقویت كردن مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 11
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
تكلیف خانه
بستن و مدرك دادن
تمرین خاتمه دادن ( نهایی ) و مدرك دادن
جلسه 12
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نكات پیشنهاد شده

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
نمای کلی جلسه اول
• دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
• نکات مطرح شده
– هدف و دید کلی
– قوانین گروه
– مشکل خشم : تعدادی تعاریف عملیاتی
– افسانه های مربوط به خشم
– خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
– شکستن عادت خشم
– معرفی شرکت کنندگان
– مقیاس خشم
• تکالیف خانه
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
در اولین جلسه، به معرفی هدف، دید كلی، قوانین گروه، چهارچوب مفهومی و اساس درمان مدیدیت خشم می پردازیم. اكثر زمان این جلسه صرف معرفی اطلاعات مفهومی و مشخص كردن اینكه اعضای گروه آن را درك كرده اند، می شود. سپس رهبر گروه، از اعضای گروه می خواهد خود را معرفی کرده و مقیاس خشم را معرفی می کند.
نكات مطرح شده
(از نوشته زیر استفاده كنید یا آن را در كلماتتان قرار دهید.)
هدف و overview دید كلی
1. یادگیری مدیریت كردن خشم
2. متوقف كردن خشونت یا تهدید به خشونت
3. ایجاد كردن خود كنترلی روی تفكرات و اعمال
4. دریافت كردن حمایت و بازخورد از دیگران
قوانین گروه
1. امنیت گروه: اجازه هیچ خشونت یا تهدیدی نسبت به كاركنان و دیگر اعضای گروه داده نمی شود. مهم است كه اعضا، گروه را به عنوان مكان امنی درک نمایند كه می توانند تجربیات و احساساتشان را بدون تهدید كردن یا امكان صدمه فیزیكی سهیم شوند.
2. راز داری: اعضای گروه نباید بیرون از گروه در مورد آنچه كه اعضای گروه در طی جلسات گروهی مطرح می كنند، بحث كنند. هر چند برای رازداری محدودیت هایی وجود دارد. در هر ایالتی ، قوانین سلامت معین می كند كه چطور و چه هنگام متخصصان باید اعمال معینی را به مراجع مربوطه گزارش دهند . این اعمال ممكن است شامل هر نوع سوء استفاده جنسی یا فیزیكی شود كه به كودكان كمتر از 18 سال و افراد بالاتر از 65 سال یا بزرگسالان وابسته تحمیل شود . بزرگسال وابسته شخصی است كه بین 18 تا 64 سال سن دارد و دارای محدودیتهای ذهنی و جسمی است به گونه ای كه تواناییش را برای انجام فعالیت های بهنجار یا دفاع كردن از حقوقش محدود می كند . گزارش كردن سوء استفاده از این اشخاص ، جایگزین قوانین رازداری می شود كه مراجع یا متخصصان با آن درگیر هستند . اگر یكی از اعضای گروه ، عضو دیگری را تهدید به كشتن یا صدمه فیزیكی كند ، گروه موظف است طبق قانون تاراثوف ، جلسه را تعطیل ، جلسه دادرسی را تشكیل و برای آگاهی دادن به قربانی مورد سوء قصد و برای اطلاع دادن پلیس ، شهادت دهد .
3. تكالیف خانگی : تكالیف مختصر خانگی هر هفته ارائه خواهد شد . انجام دادن تكالیف خانگی ، مهارتهای مدیریت خشم اعضای گروه را بهبود خواهد بخشید و به آنها اجازه خواهد داد حداكثر استفاده را از تجربه گروه ببرند . مدیریت خشم مثل اكتساب هر نوع مهارتی نیاز به زمان و تمرین دارد . تكالیف خانگی فرصتی را برای ایجاد مهارت و پالایش فراهم می كند .
4. غیبت ها و كنسل كردنها : اعضا زمانی كه نمی توانند در جلسه شركت كنند باید رهبر گروه را با تماس تلفنی یا هر طریق دیگری درجریان بگذارند . به خاطر میزان و مقدار اطلاعات در هر جلسه ، اعضا از 12 جلسه بیشتر از 3 جلسه را نباید غیبت كنند . اگر یكی از اعضا بیشتر از 3 جلسه غیبت كند ، قادر نخواهد بود كه به اندازه كافی مهارت ها و مفاهیمی را كه برای مدیریت خشم موثر و ضروری است ، ایجاد كرده ،تمرین كند و به كار برد . وی می تواند به شركت كردن در جلسات گروه ادامه دهد اما این عضو گروه ، مدرك تكمیل را دریافت نخواهد كرد . وی می تواند در صورتی كه مكان دیگری قابل دسترس باشد ، به جلسات دیگری بپیوندد .
5.محروم كردن : رهبر گروه حقی را به نام محروم كردن نگه می دارد. اگر خشم یكی از اعضای گروه به صورت غیر قابل كنترلی افزایش پیدا كند، رهبر از آن عضو درخواست خواهد كرد كه از عنوان و بحث فاصله بگیرد. یعنی اینكه آن عضو، در طی استراحت اعضای گروه، فوراٌ صحبت دربارۀ بحثی كه باعث شد خشم او افزایش پیدا كند را متوقف خواهد كرد. اگر خشم شركت كننده به گونه ای افزایش پیدا كرده است كه نمی تواند نشستن در گروه را تحمل كند، رهبر ممكن است از فرد درخواست كند كه گروه را برای 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی كه می تواند خونسرد باشد، ترك كند. سپس از فرد در برگشت به گروه استقبال شده در نتیجه می تواند ادامه بحث در گروه را تحمل كند.
محروم كردن یك راهكار مدیریت خشم موثری است و با جزئیات بیشتر بعداٌ در این جلسه و در جلسه 3 بحث خواهد شد. در نهایت اعضای گروه یاد خواهند گرفت هنگامی كه احساس می كنند ممكن است كنترلشان را در نتیجۀ افزایش خشم از دست بدهند، خودشان محروم كردن را فراخوانی كنند. هر چند كه ضروری است كه رهبر، محروم كردن را ایجاب كرده و اعضای گروه با این قاعده موافق باشند. این قاعده كمك می كند كه مطمئن باشیم گروه در مكان امنی برای بحث كردن و سهیم شدن تجربیات و احساساتش به سر می برند. بنابراین عدم موافقت با قاعده محروم كردن ممكن است منجر به پایان گروه شود.
6. بازگشت ها: اگر شركت كننده در طی ثبت نامش در گروه بازگشت داشته باشد، از گروه اخراج نمی شود. هر چند اگر شركت كننده مكرراٌ بازگشت داشته باشد، از او درخواست خواهد شد كه دوباره شروع به درمان كرده و به محیط درمانی شدیدتری ارجاع داده خواهد شد.
مشكل خشم : تعدادی تعریف عملیاتی
خشم ، به عنوان یك حس کلی، یك احساس یا عاطفه است كه در دامنه ای از ناراحتی تا خشم و غضب یا دیوانگی قرار دارد. خشم یك پاسخ طبیعی به شرایطی است كه ما احساس ترس یا تهدید می كنیم، معتقدیم به ما صدمه وارد خواهد شد یا فردی نگرانی های غیر ضروری در مورد ما دارد. همچنین ممكن است زمانی خشمگین شویم كه احساس كنیم شخص دیگری قصد تهدید یا صدمه زدن را دارد مثلا ً كودك یا فردی نزدیك به ما را كشته اند. به علاوه خشم ممكن است در نتیجۀ ناكامی، زمانی كه به نیازها و تمایلات و اهدافمان دست نیافته ایم باشد. زمانی كه خشمگین می شویم ممكن است شكیباییمان را از دست داده و به گونه ایی تكانشی ، تجاوزكارانه و جابرانه عمل كنیم.
اغلب، مردم ، خشم را با پرخاشگری اشتباه می كنند. پرخاشگری رفتاری است كه در آن قصد آسیب رساندن به دیگران و صدمه زدن به اموال وجود دارد. این رفتار می تواند شامل استفاده نادرست از كلمات، تهدید كردن یا ترساندن، یا رفتارهای خصمانه باشد. از طرف دیگر، خشم یك عاطفه است كه ضرورتا ً منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین شخص می تواند خشمگین باشد بدون اینكه به صورت پرخاشگرانه عمل كند.
یك اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری، خصومت است . خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوت ها اشاره دارد كه رفتارهای پرخاشگرانه را برمی انگیزد. در حالیكه خشم یك عاطفه است و پرخاشگری یك رفتارست خصومت یك نگرش است كه شامل متنفر بودن از دیگران و ارزیانی منفی آنها می باشد.
در این گروه، مراجعان، راهكارها و تكنیك های كمك كننده ای را برای مدیریت خشم، بیان خشم به شیوه ای دیگر، تغییر نگرش های خصمانه، و پیشگیری از اعمال پرخاشگرانه مثل استفاده نادرست كلمات و خشونت را یاد خواهند گرفت.
چه زمانی خشم مشكل محسوب می شود؟
خشم زمانی به عنوان مشكل محسوب می شود كه خیلی شدید احساس شود، خیلی فراوان احساس شود، یا به گونه ای نامناسب بیان شود. احساس خشم خیلی شدید یا خیلی فراوان، نهایت آسیب فیزیكی را در بدن باعث می شود . در طی دوره های فراوان و طولانی شدۀ خشم ، بخش های معینی از سیستم عصبی خیلی زیاد برانگیخته می شوند. در نتیجه فشار خون و ضربان قلب افزایش یافته و برای دوره های طولانی افزایش یافته باقی می ماند. این فشار ممكن است تعدادی مشكلات سلامتی متفاوتی را مثل پرتنشی ( فشار خون بالا )، بیماری قلب و كارامدی كاهش یافته سیستم ایمنی را ایجاد كند. بنابراین از دیدگاه سلامتی، اجتناب از بیماری جسمی، یك انگیزه برای كنترل نمودن خشم است.
دلیل اجباری دیگر برای كنترل خشم ، مربوط به نتایج منفی كه در نتیجه بیان نامناسب خشم می باشد ، است. در نهایت خشم ممكن است منجر به خشونت یا پرخاشگری فیزیكی شود كه آن می تواند منجر به نتایج منفی متعددی از جمله دستگیر شدن یا زندانی شدن، آسیب فیزیكی دیدن، تلافی كردن ، از دست دادن عشق دیگری ، منصرف شدن از درمان سوء مصرف مواد یا برنامه خدمات اجتماعی ، یا احساس گناه و شرمندگی یا پشیمانی كردن ، شود.
حتی زمانی كه خشم منجر به خشونت نشود، بیان نامناسب خشم مثل استفاده نادرست از کلمات یا ترساندن یا تهدید به رفتاری كردن اغلب منجر به پیامدهای منفی می شود. برای مثال این احتمال وجود دارد كه در دیگران، ترس، رنجش و فقدان اعتماد نسبت به آنانی كه آنها را در معرض طغیانهای خشم قرار داده اند ایجاد كند، كه ممكن است باعث بیزاری اعضای خانواده و دوستان و همكاران از وی شود.
نتایج و پیامدها
بیان نامناسب خشم در ابتدا نتایج ظاهری بسیاری دارد. یكی از نتایجش این است كه آنها را قادر می سازد دیگران را از طریق رفتار تهدید آمیز یا پرخاشگرانه كنترل و اداره كنند : دیگران ممكن است با درخواست های فرد موافقت كنند زیرا از تهدیدهای كلامی یا خشونت می ترسند. نتیجه دیگر رهایی از تنش است كه زمانی اتفاق می افتد كه فرد خشمش را تخلیه کرده و به گونه ای پرخاشگرانه عمل كرده است. فردی ممكن است بعد از فوران خشم احساس بهتری كند و فرد دیگری ممكن است احساس بدتری كند.
هر چند بالاخره این نتایج اولیه منجر به پیامدهای منفی می شود. به همین دلیل آنها، نتایج “ظاهری” نامیده می شوند زیرا پیامدهای منفی داز مدت بسیار مهمتر از فواید كوتاه مدت است. به عنوان مثال پدری را در نظر بگیرید كه فرزندش را با استفاده از تن خشمناك صدا وادار به موافقت با درخواستش می كند. این رفتارها به كودكانی اشاده دارد كه اگر آنها فرمانبردار یا مطیع نباشند، آزار بدنی دریافت خواهند كرد. نتیجه فوری برای پدر این است كه بچه ها از دستوراتش پیروی و اطاعت می كنند. اما پیامد دراز مدت آن ممكن است این باشد كه بچه ها یاد می گیرند از او بترسند یا متنفر باشند و از لحاظ عاطفی از او جدا باشند . همان طور كه بزرگتر می شوند ممكن است از تماس با او اجتناب كنند یا از دیدن او امتناع كنند.
ادامه دارد …

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم در 71 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

ویژگی های فایل:

شامل 12 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

71 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

دارای تکلیف می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.

فهرست مطالب:

مقدمه
چطور از این راهنما استفاده شود
دید كلی درمان گروهی مدیریت خشم
جلسه اول
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نکات مطرح شده
هدف و دید کلی
قوانین گروه
مشکل خشم: تعدادی تعاریف عملیاتی
افسانه های مربوط به خشم
خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
شکستن عادت خشم
معرفی شرکت کنندگان
مقیاس خشم
تکالیف خانه
وقایع و نشانه ها
چهار چوب مفهومی برای درك خشم
جلسه دوم
دستورالعمل هایی برای رهبرهای گروه
نكات پیشنهاد شده
وقایعی كه شلیك كننده خشم هستند
نشانه هایی برای خشم
توضیح دادن روش check-in (درون وارسی)
طرح های كنترل خشم
كمك كردن به اعضای گروه در ایجاد یك طرح برای كنترل كردن خشم
جلسه سوم
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات مطرح شده
طرح های كنترل خشم
آرامش بخشی از طریق تنفس
تكالیف خانگی
دوره و سیكل پرخاشگری
چطور سیكل را تغییر دهید
جلسه 4
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات مطرح شده
سیكل پرخاشگری
آرامش بخشی پیشرونده عضلانی
تكلیف خانه
بازسازی شناختی
مدل A-B-C-D و توقف فكر
جلسه 5
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
مدل A-B-C-D
توقف فكر
تكلیف خانه
مرور جلسه # 1
تقویت مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 6
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
مرور مفاهیم یادگرفته شده
تكلیف خانه
آموزش ابراز وجود و مدل حل تعارض
روش دیگری برای بیان خشم
جلسه 7 و 8
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نكات پیشنهاد شده
آموزش ابراز وجود
مدل حل تعارض
تكلیف خانه
خشم و خانواده
چگونه یادگیری گذشته می تواند رفتار فعلی را تحت تأثیر قرار دهد
جلسه 9 و 10
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نكات مطرح شده
خشم و خانواده
تكلیف خانه
مرور جلسه # 2
تقویت كردن مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 11
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نكات پیشنهاد شده
تكلیف خانه
بستن و مدرك دادن
تمرین خاتمه دادن ( نهایی ) و مدرك دادن
جلسه 12
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نكات پیشنهاد شده

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
نمای کلی جلسه اول
• دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
• نکات مطرح شده
– هدف و دید کلی
– قوانین گروه
– مشکل خشم : تعدادی تعاریف عملیاتی
– افسانه های مربوط به خشم
– خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
– شکستن عادت خشم
– معرفی شرکت کنندگان
– مقیاس خشم
• تکالیف خانه
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
در اولین جلسه، به معرفی هدف، دید كلی، قوانین گروه، چهارچوب مفهومی و اساس درمان مدیدیت خشم می پردازیم. اكثر زمان این جلسه صرف معرفی اطلاعات مفهومی و مشخص كردن اینكه اعضای گروه آن را درك كرده اند، می شود. سپس رهبر گروه، از اعضای گروه می خواهد خود را معرفی کرده و مقیاس خشم را معرفی می کند.
نكات مطرح شده
(از نوشته زیر استفاده كنید یا آن را در كلماتتان قرار دهید.)
هدف و overview دید كلی
1. یادگیری مدیریت كردن خشم
2. متوقف كردن خشونت یا تهدید به خشونت
3. ایجاد كردن خود كنترلی روی تفكرات و اعمال
4. دریافت كردن حمایت و بازخورد از دیگران
قوانین گروه
1. امنیت گروه: اجازه هیچ خشونت یا تهدیدی نسبت به كاركنان و دیگر اعضای گروه داده نمی شود. مهم است كه اعضا، گروه را به عنوان مكان امنی درک نمایند كه می توانند تجربیات و احساساتشان را بدون تهدید كردن یا امكان صدمه فیزیكی سهیم شوند.
2. راز داری: اعضای گروه نباید بیرون از گروه در مورد آنچه كه اعضای گروه در طی جلسات گروهی مطرح می كنند، بحث كنند. هر چند برای رازداری محدودیت هایی وجود دارد. در هر ایالتی ، قوانین سلامت معین می كند كه چطور و چه هنگام متخصصان باید اعمال معینی را به مراجع مربوطه گزارش دهند . این اعمال ممكن است شامل هر نوع سوء استفاده جنسی یا فیزیكی شود كه به كودكان كمتر از 18 سال و افراد بالاتر از 65 سال یا بزرگسالان وابسته تحمیل شود . بزرگسال وابسته شخصی است كه بین 18 تا 64 سال سن دارد و دارای محدودیتهای ذهنی و جسمی است به گونه ای كه تواناییش را برای انجام فعالیت های بهنجار یا دفاع كردن از حقوقش محدود می كند . گزارش كردن سوء استفاده از این اشخاص ، جایگزین قوانین رازداری می شود كه مراجع یا متخصصان با آن درگیر هستند . اگر یكی از اعضای گروه ، عضو دیگری را تهدید به كشتن یا صدمه فیزیكی كند ، گروه موظف است طبق قانون تاراثوف ، جلسه را تعطیل ، جلسه دادرسی را تشكیل و برای آگاهی دادن به قربانی مورد سوء قصد و برای اطلاع دادن پلیس ، شهادت دهد .
3. تكالیف خانگی : تكالیف مختصر خانگی هر هفته ارائه خواهد شد . انجام دادن تكالیف خانگی ، مهارتهای مدیریت خشم اعضای گروه را بهبود خواهد بخشید و به آنها اجازه خواهد داد حداكثر استفاده را از تجربه گروه ببرند . مدیریت خشم مثل اكتساب هر نوع مهارتی نیاز به زمان و تمرین دارد . تكالیف خانگی فرصتی را برای ایجاد مهارت و پالایش فراهم می كند .
4. غیبت ها و كنسل كردنها : اعضا زمانی كه نمی توانند در جلسه شركت كنند باید رهبر گروه را با تماس تلفنی یا هر طریق دیگری درجریان بگذارند . به خاطر میزان و مقدار اطلاعات در هر جلسه ، اعضا از 12 جلسه بیشتر از 3 جلسه را نباید غیبت كنند . اگر یكی از اعضا بیشتر از 3 جلسه غیبت كند ، قادر نخواهد بود كه به اندازه كافی مهارت ها و مفاهیمی را كه برای مدیریت خشم موثر و ضروری است ، ایجاد كرده ،تمرین كند و به كار برد . وی می تواند به شركت كردن در جلسات گروه ادامه دهد اما این عضو گروه ، مدرك تكمیل را دریافت نخواهد كرد . وی می تواند در صورتی كه مكان دیگری قابل دسترس باشد ، به جلسات دیگری بپیوندد .
5.محروم كردن : رهبر گروه حقی را به نام محروم كردن نگه می دارد. اگر خشم یكی از اعضای گروه به صورت غیر قابل كنترلی افزایش پیدا كند، رهبر از آن عضو درخواست خواهد كرد كه از عنوان و بحث فاصله بگیرد. یعنی اینكه آن عضو، در طی استراحت اعضای گروه، فوراٌ صحبت دربارۀ بحثی كه باعث شد خشم او افزایش پیدا كند را متوقف خواهد كرد. اگر خشم شركت كننده به گونه ای افزایش پیدا كرده است كه نمی تواند نشستن در گروه را تحمل كند، رهبر ممكن است از فرد درخواست كند كه گروه را برای 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی كه می تواند خونسرد باشد، ترك كند. سپس از فرد در برگشت به گروه استقبال شده در نتیجه می تواند ادامه بحث در گروه را تحمل كند.
محروم كردن یك راهكار مدیریت خشم موثری است و با جزئیات بیشتر بعداٌ در این جلسه و در جلسه 3 بحث خواهد شد. در نهایت اعضای گروه یاد خواهند گرفت هنگامی كه احساس می كنند ممكن است كنترلشان را در نتیجۀ افزایش خشم از دست بدهند، خودشان محروم كردن را فراخوانی كنند. هر چند كه ضروری است كه رهبر، محروم كردن را ایجاب كرده و اعضای گروه با این قاعده موافق باشند. این قاعده كمك می كند كه مطمئن باشیم گروه در مكان امنی برای بحث كردن و سهیم شدن تجربیات و احساساتش به سر می برند. بنابراین عدم موافقت با قاعده محروم كردن ممكن است منجر به پایان گروه شود.
6. بازگشت ها: اگر شركت كننده در طی ثبت نامش در گروه بازگشت داشته باشد، از گروه اخراج نمی شود. هر چند اگر شركت كننده مكرراٌ بازگشت داشته باشد، از او درخواست خواهد شد كه دوباره شروع به درمان كرده و به محیط درمانی شدیدتری ارجاع داده خواهد شد.
مشكل خشم : تعدادی تعریف عملیاتی
خشم ، به عنوان یك حس کلی، یك احساس یا عاطفه است كه در دامنه ای از ناراحتی تا خشم و غضب یا دیوانگی قرار دارد. خشم یك پاسخ طبیعی به شرایطی است كه ما احساس ترس یا تهدید می كنیم، معتقدیم به ما صدمه وارد خواهد شد یا فردی نگرانی های غیر ضروری در مورد ما دارد. همچنین ممكن است زمانی خشمگین شویم كه احساس كنیم شخص دیگری قصد تهدید یا صدمه زدن را دارد مثلا ً كودك یا فردی نزدیك به ما را كشته اند. به علاوه خشم ممكن است در نتیجۀ ناكامی، زمانی كه به نیازها و تمایلات و اهدافمان دست نیافته ایم باشد. زمانی كه خشمگین می شویم ممكن است شكیباییمان را از دست داده و به گونه ایی تكانشی ، تجاوزكارانه و جابرانه عمل كنیم.
اغلب، مردم ، خشم را با پرخاشگری اشتباه می كنند. پرخاشگری رفتاری است كه در آن قصد آسیب رساندن به دیگران و صدمه زدن به اموال وجود دارد. این رفتار می تواند شامل استفاده نادرست از كلمات، تهدید كردن یا ترساندن، یا رفتارهای خصمانه باشد. از طرف دیگر، خشم یك عاطفه است كه ضرورتا ً منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین شخص می تواند خشمگین باشد بدون اینكه به صورت پرخاشگرانه عمل كند.
یك اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری، خصومت است . خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوت ها اشاره دارد كه رفتارهای پرخاشگرانه را برمی انگیزد. در حالیكه خشم یك عاطفه است و پرخاشگری یك رفتارست خصومت یك نگرش است كه شامل متنفر بودن از دیگران و ارزیانی منفی آنها می باشد.
در این گروه، مراجعان، راهكارها و تكنیك های كمك كننده ای را برای مدیریت خشم، بیان خشم به شیوه ای دیگر، تغییر نگرش های خصمانه، و پیشگیری از اعمال پرخاشگرانه مثل استفاده نادرست كلمات و خشونت را یاد خواهند گرفت.
چه زمانی خشم مشكل محسوب می شود؟
خشم زمانی به عنوان مشكل محسوب می شود كه خیلی شدید احساس شود، خیلی فراوان احساس شود، یا به گونه ای نامناسب بیان شود. احساس خشم خیلی شدید یا خیلی فراوان، نهایت آسیب فیزیكی را در بدن باعث می شود . در طی دوره های فراوان و طولانی شدۀ خشم ، بخش های معینی از سیستم عصبی خیلی زیاد برانگیخته می شوند. در نتیجه فشار خون و ضربان قلب افزایش یافته و برای دوره های طولانی افزایش یافته باقی می ماند. این فشار ممكن است تعدادی مشكلات سلامتی متفاوتی را مثل پرتنشی ( فشار خون بالا )، بیماری قلب و كارامدی كاهش یافته سیستم ایمنی را ایجاد كند. بنابراین از دیدگاه سلامتی، اجتناب از بیماری جسمی، یك انگیزه برای كنترل نمودن خشم است.
دلیل اجباری دیگر برای كنترل خشم ، مربوط به نتایج منفی كه در نتیجه بیان نامناسب خشم می باشد ، است. در نهایت خشم ممكن است منجر به خشونت یا پرخاشگری فیزیكی شود كه آن می تواند منجر به نتایج منفی متعددی از جمله دستگیر شدن یا زندانی شدن، آسیب فیزیكی دیدن، تلافی كردن ، از دست دادن عشق دیگری ، منصرف شدن از درمان سوء مصرف مواد یا برنامه خدمات اجتماعی ، یا احساس گناه و شرمندگی یا پشیمانی كردن ، شود.
حتی زمانی كه خشم منجر به خشونت نشود، بیان نامناسب خشم مثل استفاده نادرست از کلمات یا ترساندن یا تهدید به رفتاری كردن اغلب منجر به پیامدهای منفی می شود. برای مثال این احتمال وجود دارد كه در دیگران، ترس، رنجش و فقدان اعتماد نسبت به آنانی كه آنها را در معرض طغیانهای خشم قرار داده اند ایجاد كند، كه ممكن است باعث بیزاری اعضای خانواده و دوستان و همكاران از وی شود.
نتایج و پیامدها
بیان نامناسب خشم در ابتدا نتایج ظاهری بسیاری دارد. یكی از نتایجش این است كه آنها را قادر می سازد دیگران را از طریق رفتار تهدید آمیز یا پرخاشگرانه كنترل و اداره كنند : دیگران ممكن است با درخواست های فرد موافقت كنند زیرا از تهدیدهای كلامی یا خشونت می ترسند. نتیجه دیگر رهایی از تنش است كه زمانی اتفاق می افتد كه فرد خشمش را تخلیه کرده و به گونه ای پرخاشگرانه عمل كرده است. فردی ممكن است بعد از فوران خشم احساس بهتری كند و فرد دیگری ممكن است احساس بدتری كند.
هر چند بالاخره این نتایج اولیه منجر به پیامدهای منفی می شود. به همین دلیل آنها، نتایج “ظاهری” نامیده می شوند زیرا پیامدهای منفی داز مدت بسیار مهمتر از فواید كوتاه مدت است. به عنوان مثال پدری را در نظر بگیرید كه فرزندش را با استفاده از تن خشمناك صدا وادار به موافقت با درخواستش می كند. این رفتارها به كودكانی اشاده دارد كه اگر آنها فرمانبردار یا مطیع نباشند، آزار بدنی دریافت خواهند كرد. نتیجه فوری برای پدر این است كه بچه ها از دستوراتش پیروی و اطاعت می كنند. اما پیامد دراز مدت آن ممكن است این باشد كه بچه ها یاد می گیرند از او بترسند یا متنفر باشند و از لحاظ عاطفی از او جدا باشند . همان طور كه بزرگتر می شوند ممكن است از تماس با او اجتناب كنند یا از دیدن او امتناع كنند.
ادامه دارد …

پروتکل درمانی مدیریت خشم;پکیج درمانی مدیریت خشم;درمانی مدیریت خشم;دانلود پروتکل درمانی مدیریت خشم;خرید پروتکل درمانی مدیریت خشم;جلسات درمانی مدیریت خشم;پکیج درمانی کنترل خشم;مداخله درمانی کنترل خشم

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *