پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری

پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری

http://123proje.ir/43540

پکیج های درمانی روانشناسی
doc
133 کیلو بایت

پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری

پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری

دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 133 کیلو بایت
تعداد صفحات 64
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری در 64 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

ویژگی های فایل:

شامل 16 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

64 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای شرح جلسات به صورت کامل جهت اجرا (تمام جلسات به صورت مفصل شرح داده شده است)

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.

فهرست مطالب:

جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه، بیان اهداف، روش كار و بررسی مشكلات موجود در بین اعضای خانواده، تعامل و تعیین هدف
جلسه دوم: بررسی عوامل مؤثر بر زندگی سالم (عوامل جسمانی، روانی _ اجتماعی و معنوی)، عزت نفس و احترام به خود و بحث گروهی
جلسه سوم: آموزش مهارت تحلیل رفتار (A-B-C) بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه چهارم: آموزش حل مسئله، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه پنجم: آموزش مهارت مقابله با استرس، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه ششم: آموزش مهارت های مقابله ای بین فردی و مهارت های اجتماعی مطلوب، بحث گروهی، ارائه فعالی تهای تكمیلی
جلسه هفتم: ارتقای مهارت اجتماعی قاطعیت (جرأت ورزی)
جلسه هشتم: آموزش مثبت نگری و كشف نقاط قوت، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه نهم: بازسازی شناختی از طریق جایگزینی افكار منطقی به جای افكار غیر منطقی، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه دهم: اصلاح تحریف های شناختی و تكنیك های شناختی كنترل خود، بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه یازدهم: آموزش مهارت كنترل خشم
جلسه دوازدهم: آموزش مهارت های كنترل خود و هوشیاری، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه سیزدهم: آموزش مهارت های ارتباطی، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه چهاردهم: آموزش ایمن سازی در برابر استرس، بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه پانزدهم: پیگیری مداخلات صورت گرفته و پرسش و پاسخ اعضای خانواده و درمانگر و بحث گروهی
جلسه شانزدهم: جمع بندی بازخوردها و بیان احساسات و بحث اختتامیه
منبع

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه، بیان اهداف، روش كار و بررسی مشكلات موجود در بین اعضای خانواده، تعامل و تعیین هدف.
مراحل اولین جلسه خانواده درمانی به شرح زیر است:
1. مرحله آشنایی كه همان سلام و استقبال و كمك به احساس راحتی اعضای خانواده است
2. مرحله بیان مشكل كه طی آن مشكل عنوان شده بررسی می شود
3. مرحله تعامل كه در آن اعضای خانواده به گفتگو با یكدیگر دعوت می شوند
4. مرحله تعیین هدف یعنی وقتی از اعضای خانواده خواسته می شود دقیقاً تغییرات مورد انتظار خود را تصریح كنند. جلسه با تعیین قرار جلسه بعدی با تمام یا بعضی از اعضای خانواده خاتمه می یابد
مرحله آشنایی: تمام اعضای خانواده باید در تمام مراحل طول جلسه و خصوصاً در مرحله آشنایی عملاً شركت كنند. افراد باید هرجا و هر طور كه مایل هستند، بنشینند. نشستن در جلسه نباید به گونه ای باشد كه یكی بر دیگری برتری داشته باشد و حتی محل استقرار درمانگر نباید به گونه ای
باشد كه او را از دیگران جدا، متمایز و برتر جلوه دهد. نشست حلقوی مورد تأكید است. درمانگر باید بعد از معرفی خود، با تك تك اعضای خانواده صحبت كند و با آنها آشنا شود. آنچه مهم است پی بردن به عكس العمل پاسخ هر یك از اعضا برای مشخص شدن وضعی است كه همه آنها در آن دخیل و مهم اند. اگر یكی پیش از وقت شروع به صحبت درباره مشكل كرد، درمانگر باید او را متوقف كند تا این كه مختصر آشنایی با تك تك اعضای خانواده حاصل شود.
مرحله طرح مشكل: جلسه تا اینجا برخورد اجتماعی با افراد خانواده است كه می تواند كاملاً خلاصه باشد و حتی چند دقیقه طول بكشد. درمانگر از اعضای خانواده می خواه د كه به صورت انفرادی نظر خود را به طور مستقیم درباره مشكل یا مشكلات خود بگویند. بهتر است درمانگر با تمام اعضای خانواده برخورد یكسانی داشته باشد و طوری وانمود كند كه انتخاب اولین شخص مورد خطاب تصادفی بوده است، ارائه راه حل برای مشكل آسان تر خواهد بود.
در این مرحله درمانگر باید آشكارا بر مشكل یا مشكلات مطرح شده توسط افراد خانواده تمركز یابد او هنگام گوش دادن به مشكل نباید هیچ تعبیر و تفسیری بنماید كه باعث شود گوینده را به گونه متفاوتی ببیند. همچنین نباید در این مرحله اندرزی بدهد، حتی اگر از او درخواست شود درمانگر فقط به دقت به مشكلات مطرح شده گوش كرده و سعی می كند مشكل یا مشكلات مش ترك افراد خانواده را در ذهن خود نگاه دارد، بدون اینكه عكس العملی نشان دهد، اگر فردی از خانواده زیاد حرف می زند و صحبت های دیگران را قطع می كند، او باید با مداخله امكان ادامه صحبت را به شخص اول برگرداند و همه باید نوبت داشته باشند. هم چنین درمانگر هنگام شنیدن مشكلات باید عمل افراد را نیز مشاهده كند.
مرحله تعامل: پرسش راجع به مشكل دو مرحله دارد. مرحله اول كسب نظر همگان است.
مرحله دوم آن است كه اعضای خانواده را به گفتگوی متقابل راجع به مشكل یا مشكلات مشترك خود بكشانیم و مثلاٌ از آن ها بخواهیم در مورد ریشه ها و علل تعارضات خود با یكدیگر گفتگو كرده و سعی كنند راه حل های عملی و منطقی برای حل این مشكل پیدا كنند. در اینجا سعی می شود كه افراد را به شنیدن سخنان یكدیگر و نیز توجه به راه حل های ارائه شده، ترغیب نمود. در این مرحله درمانگر نباید مركز گفتگو باشد. او به عوض اینكه شخصی باشد كه تك تك اعضای خانواده با او صحبت كنند، باید آنها را به طرف صحبت هرچه بیشتر با هم سوق دهد.
وقتی نظر افراد خانواده راجع به مشكل ابراز شد، اختلافات هم بروز می كند. لذا، او باید هم چنان مسئول و مراقب آنچه واقع می شود باشد. او باید مراقب باشد كه قبل از تمام كردن مرحله اول مانع از شروع گفتگوی متقابل اعضای خانواده با یكدیگر شود. زیرا این كار ممكن است باعث گره خوردن مشكل و اختلاف نظر دو فرد خاص از اعضای خانواده شود. از طرفی درمانگر باید در مرحله تعامل و زمانی كه دو نفر با هم در حال صحبت كردن هستند، برای وارد كردن شخص سوم در گفتگو آماده باشد. بهتر این است كه همه با همدیگر صحبت كنند.
مرحله تعیین هدف و تغییرات مطلوب: بسیاری از مشكلات اعضای خانواده پس از روبرو شدن آنها با یكدیگر به وضوح روشن می شود. با این حال در این مرحله مهم است كه افراد با بیانی روشن و مستدل تغییرات مورد انتظار خود را از برنامه درمان اظهار كنند. این كار به تك تك افراد كمك می كند كه روی موارد مهم تمركز كنند تا در مجموع خطوط اصلی اهداف درمان خانوادگ ی مشخص شود. در این مرحله باید تمركز روی مشكلات عمومی خانواده باشد. گاه یكی از اعضای خانواده مشكلی را بیان می كند كه واقعاً مشكل نیست، اما او به دلیل نداشتن تجربه كافی فكر می كند كه مشكل است. لذا درمانگر ناچار است به عوض كار درمانگری به معنای متداول آن صرفاً نقش یك ناصح عاقل را بازی كند. پس از تعیین اهداف می توان اولین جلسه را با قرار جلسه بعد خاتمه داد.

پکیج (پروتکل) خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری در 64 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

ویژگی های فایل:

شامل 16 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

64 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای شرح جلسات به صورت کامل جهت اجرا (تمام جلسات به صورت مفصل شرح داده شده است)

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.

فهرست مطالب:

جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه، بیان اهداف، روش كار و بررسی مشكلات موجود در بین اعضای خانواده، تعامل و تعیین هدف
جلسه دوم: بررسی عوامل مؤثر بر زندگی سالم (عوامل جسمانی، روانی _ اجتماعی و معنوی)، عزت نفس و احترام به خود و بحث گروهی
جلسه سوم: آموزش مهارت تحلیل رفتار (A-B-C) بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه چهارم: آموزش حل مسئله، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه پنجم: آموزش مهارت مقابله با استرس، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه ششم: آموزش مهارت های مقابله ای بین فردی و مهارت های اجتماعی مطلوب، بحث گروهی، ارائه فعالی تهای تكمیلی
جلسه هفتم: ارتقای مهارت اجتماعی قاطعیت (جرأت ورزی)
جلسه هشتم: آموزش مثبت نگری و كشف نقاط قوت، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه نهم: بازسازی شناختی از طریق جایگزینی افكار منطقی به جای افكار غیر منطقی، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه دهم: اصلاح تحریف های شناختی و تكنیك های شناختی كنترل خود، بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه یازدهم: آموزش مهارت كنترل خشم
جلسه دوازدهم: آموزش مهارت های كنترل خود و هوشیاری، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه سیزدهم: آموزش مهارت های ارتباطی، بحث گروهی، ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه چهاردهم: آموزش ایمن سازی در برابر استرس، بحث گروهی و ارائه فعالیت های تكمیلی
جلسه پانزدهم: پیگیری مداخلات صورت گرفته و پرسش و پاسخ اعضای خانواده و درمانگر و بحث گروهی
جلسه شانزدهم: جمع بندی بازخوردها و بیان احساسات و بحث اختتامیه
منبع

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه، بیان اهداف، روش كار و بررسی مشكلات موجود در بین اعضای خانواده، تعامل و تعیین هدف.
مراحل اولین جلسه خانواده درمانی به شرح زیر است:
1. مرحله آشنایی كه همان سلام و استقبال و كمك به احساس راحتی اعضای خانواده است
2. مرحله بیان مشكل كه طی آن مشكل عنوان شده بررسی می شود
3. مرحله تعامل كه در آن اعضای خانواده به گفتگو با یكدیگر دعوت می شوند
4. مرحله تعیین هدف یعنی وقتی از اعضای خانواده خواسته می شود دقیقاً تغییرات مورد انتظار خود را تصریح كنند. جلسه با تعیین قرار جلسه بعدی با تمام یا بعضی از اعضای خانواده خاتمه می یابد
مرحله آشنایی: تمام اعضای خانواده باید در تمام مراحل طول جلسه و خصوصاً در مرحله آشنایی عملاً شركت كنند. افراد باید هرجا و هر طور كه مایل هستند، بنشینند. نشستن در جلسه نباید به گونه ای باشد كه یكی بر دیگری برتری داشته باشد و حتی محل استقرار درمانگر نباید به گونه ای
باشد كه او را از دیگران جدا، متمایز و برتر جلوه دهد. نشست حلقوی مورد تأكید است. درمانگر باید بعد از معرفی خود، با تك تك اعضای خانواده صحبت كند و با آنها آشنا شود. آنچه مهم است پی بردن به عكس العمل پاسخ هر یك از اعضا برای مشخص شدن وضعی است كه همه آنها در آن دخیل و مهم اند. اگر یكی پیش از وقت شروع به صحبت درباره مشكل كرد، درمانگر باید او را متوقف كند تا این كه مختصر آشنایی با تك تك اعضای خانواده حاصل شود.
مرحله طرح مشكل: جلسه تا اینجا برخورد اجتماعی با افراد خانواده است كه می تواند كاملاً خلاصه باشد و حتی چند دقیقه طول بكشد. درمانگر از اعضای خانواده می خواه د كه به صورت انفرادی نظر خود را به طور مستقیم درباره مشكل یا مشكلات خود بگویند. بهتر است درمانگر با تمام اعضای خانواده برخورد یكسانی داشته باشد و طوری وانمود كند كه انتخاب اولین شخص مورد خطاب تصادفی بوده است، ارائه راه حل برای مشكل آسان تر خواهد بود.
در این مرحله درمانگر باید آشكارا بر مشكل یا مشكلات مطرح شده توسط افراد خانواده تمركز یابد او هنگام گوش دادن به مشكل نباید هیچ تعبیر و تفسیری بنماید كه باعث شود گوینده را به گونه متفاوتی ببیند. همچنین نباید در این مرحله اندرزی بدهد، حتی اگر از او درخواست شود درمانگر فقط به دقت به مشكلات مطرح شده گوش كرده و سعی می كند مشكل یا مشكلات مش ترك افراد خانواده را در ذهن خود نگاه دارد، بدون اینكه عكس العملی نشان دهد، اگر فردی از خانواده زیاد حرف می زند و صحبت های دیگران را قطع می كند، او باید با مداخله امكان ادامه صحبت را به شخص اول برگرداند و همه باید نوبت داشته باشند. هم چنین درمانگر هنگام شنیدن مشكلات باید عمل افراد را نیز مشاهده كند.
مرحله تعامل: پرسش راجع به مشكل دو مرحله دارد. مرحله اول كسب نظر همگان است.
مرحله دوم آن است كه اعضای خانواده را به گفتگوی متقابل راجع به مشكل یا مشكلات مشترك خود بكشانیم و مثلاٌ از آن ها بخواهیم در مورد ریشه ها و علل تعارضات خود با یكدیگر گفتگو كرده و سعی كنند راه حل های عملی و منطقی برای حل این مشكل پیدا كنند. در اینجا سعی می شود كه افراد را به شنیدن سخنان یكدیگر و نیز توجه به راه حل های ارائه شده، ترغیب نمود. در این مرحله درمانگر نباید مركز گفتگو باشد. او به عوض اینكه شخصی باشد كه تك تك اعضای خانواده با او صحبت كنند، باید آنها را به طرف صحبت هرچه بیشتر با هم سوق دهد.
وقتی نظر افراد خانواده راجع به مشكل ابراز شد، اختلافات هم بروز می كند. لذا، او باید هم چنان مسئول و مراقب آنچه واقع می شود باشد. او باید مراقب باشد كه قبل از تمام كردن مرحله اول مانع از شروع گفتگوی متقابل اعضای خانواده با یكدیگر شود. زیرا این كار ممكن است باعث گره خوردن مشكل و اختلاف نظر دو فرد خاص از اعضای خانواده شود. از طرفی درمانگر باید در مرحله تعامل و زمانی كه دو نفر با هم در حال صحبت كردن هستند، برای وارد كردن شخص سوم در گفتگو آماده باشد. بهتر این است كه همه با همدیگر صحبت كنند.
مرحله تعیین هدف و تغییرات مطلوب: بسیاری از مشكلات اعضای خانواده پس از روبرو شدن آنها با یكدیگر به وضوح روشن می شود. با این حال در این مرحله مهم است كه افراد با بیانی روشن و مستدل تغییرات مورد انتظار خود را از برنامه درمان اظهار كنند. این كار به تك تك افراد كمك می كند كه روی موارد مهم تمركز كنند تا در مجموع خطوط اصلی اهداف درمان خانوادگ ی مشخص شود. در این مرحله باید تمركز روی مشكلات عمومی خانواده باشد. گاه یكی از اعضای خانواده مشكلی را بیان می كند كه واقعاً مشكل نیست، اما او به دلیل نداشتن تجربه كافی فكر می كند كه مشكل است. لذا درمانگر ناچار است به عوض كار درمانگری به معنای متداول آن صرفاً نقش یك ناصح عاقل را بازی كند. پس از تعیین اهداف می توان اولین جلسه را با قرار جلسه بعد خاتمه داد.

پروتکل خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;پکیج خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;دانلود پروتکل خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;خرید پروتکل خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;جلسات خانواده درمانی به شیوه شناختی رفتاری;کاملترین پکیج خانواده درمانی;پروتکل خانواده درمانی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *