پاورپوینت روان شناسی عمومی

پاورپوینت روان شناسی عمومی

http://123proje.ir/43501

روانشناسی و علوم تربیتی
pptx
845 کیلو بایت

پاورپوینت روان شناسی عمومی

پاورپوینت روان شناسی عمومی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 845 کیلو بایت
تعداد صفحات 340
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.

فهرست مطالب فایل دانلودی:

بخش اول- روانشناسی كوششی علمی و انسانی

فصل اول: ماهیت روانشناسی ( دكتر براهنی )

بخش دوم: فرایندهای زیستی و رشدی
فصل دوم- مبانی زیست شناختی روانشناسی (نیسان گاهان)

فصل سوم – رشد روانی ( دكتر مهرناز شهرآرای )

رشد شناختی دوران كودكی نظریه مرحله ای پیاژه

فصل پنجم: نظریه رفتارگرایی

فصل ششم: نظریه كاهش سایق

فصل هفتم: شرطی شدن مجاورتی

فصل هشتم: شرطی شدن عامل

بخش سوم

چگونگی نظریه های شناختی
اصول مورد تاكید در نظریه های شناختی

فصل نهم: نظریة یادگیری گالشت

فصل دهم: نظریة میدان شناختی

فصل یازدهم: نظریة رشد نگر یا شناخت شناسی تكوینی

فصل دوازدهم: نظریة مفهوم گرایی ابزاری

فصل سیزدهم: یادگیری معنادار كلامی

بخش چهارم

نظریه های شناخت اجتماعی
زمینة نظریه های شناخت اجتماعی

فصل چهاردهم: نظریة شناخت اجتماعی

فصل پانزدهم: اختلالهای یادگیری

فصل شانزدهم: انتقال یادگیری

فصل هفدهم: پردازش آگاهی یا یادآوری و فراموشی

قسمتی از متن

( Psychology ) تعریف روانشناسی

روانشناسی را می توان چنین تعریف كرد : بررسی علمی رفتار و فرایندهای ذهنی . این تعریف موضوعهای بسیار متنوعی را دربرمی گیرد ، چنانكه از چند مثال و نمونه های زیر برمی آید:

* آسیب مغزی و بازشناسی چهره ها * نسبت دادن ویژگی ها به افراد

* یادزدودگی كودكی * چاقی

* اثر برنامه های پرخشونت رسانه ها بر پرخاشگری كودكان

خاستگاههای تاریخی روانشناسی

خاستگاههای تاریخی روانشناسی رامی توان تا فلاسفه بزرگ یونان باستان پی گرفت . مشهورترین آنان سقراط ، افلاطون و ارسطو بودند . سؤالات بنیادین آنان در باب زندگی عبارت بود از : هشیاری چیست ؟ آدمیان ذاتاً منطقی هستند یا غیر منطقی ؟ آیا چیزی به نام انتخاب آزاد وجود دارد ؟ این پرسشها با ماهیت ذهن و فرایندهای ذهنی و روانی سروكار دارند كه از عناصر اصلی رویكرد شناختی در روانشناسی محسوب می شوند .

بقراط ( پدر پزشكی ) علاقه وافری به فیزیولوژی داشت و مشاهدات مهمی در زمینه كنترل مغز بر اندامهای بدن انجام داد . آن مشاهدات زمینه ساز رویكرد زیست شناختی در روانشناسی است .

فطری نگری در برابر تجربه گرایی
آیا تواناییهای آدمیان فطری (طبیعت) است یا از طریق تجربه (تربیت) كسب می شود ؟

دیدگاه فطری نگری معتقد است كه آدمیان با گنجینه ای از دانش و توان فهم واقعیت زاده می شوند. یعنی دانش و فهم آدمی از طریق استدلال و درون نگری دقیق دست یافتنی است.در قرن هفدهم دكارت برخی اندیشه ها ( خدا، خویشتن، اصول بدیهی هندسه، كمال و بی نهایت ) را فطری به شمار می آورد. دكارت بدن آدمی را ماشینی می دانست كه مثل هر ماشین دیگری قابل بررسی است. این دیدگاه سرآغاز رویكردهای پردازش اطلاعات در باره ذهن آدمی است.

دیدگاه تجربه گرایی برآن است كه دانش از طریق تجربه ها و تعاملهای آدمی با جهان كسب می شود . درقرن هفدهم جان لاك معتقد بود كه ”ذهن آدمی در بدو تولد همچون لوح نانوشته ای است كه تجربه های جریان رشد او، دانش و فهم را روی آن ثبت می كنند ”. این دیدگاه سرآاغاز روانشناسی تداعی گرا بود. ذهن از اندیشه هایی انباشته می شود كه از طریق حواس به آن راه می یابند وطبق اصولی از قبیل مشابهت و تضاد به هم پیوند می خورند .

آغاز روانشناسی علمی

آغاز روانشناسی علمی را تأسیس نخستین آزمایشگاه روانشناسی توسط ویلهلم وونت در دانشگاه لایپزیك آلمان به سال 1879 می دانند .

او براین باور بود كه ذهن و رفتار را نیز همانند سیاره ها و مواد شیمیایی یا اندامهای بدن می توان با روشهای علمی بررسی و تحلیل كرد . پژوهشهای وونت عمدتاً متمركز بر حواس و بویژه حس بینایی بود . وونت به درون نگری به عنوان روشی برای فرایندهای ذهنی تكیه می كرد .

درون نگری یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراكها، اندیشه ها، و احساسهای شخص توسط خودش؛ مثلاً تأمل شخص درباره ی تأثرات حسی خودش از محركی مانند تابش نور رنگین . وونت در آزمایشهایش بعد فیزیكی محرك معینی مثلاً شدت آن را به شیوه منظمی تغییرمی داد وآنگاه با روش درون نگری معلوم می كرد تغییرات فیزیكی موجب چه تغییراتی درتجربه هشیار ذهن آزمودنی از آن محرك می شوند.

ساخت گرایی و كاركرد گرایی

تجزیه ی تركیبات پیچیده به عناصر آنها در فیزیك و شیمی، روانشناسان از جمله تیچنر را برانگیخت تا در جستجوی آن دسته از عناصر ذهنی برآیند كه تجربه های پیچیده آمیزه ای از آنها به شمار می آمدند . مثلاً مزه لیموناد (ادراك) به عناصری مانند شیرین، تلخ، وسرد (احساسها) قابل تجزیه است. تیچنراین شاخه روانشناسی را ساخت گرایی (تحلیل ساختارذهنی) نامید.

ویلیام جیمز تأكید داشت كه به جای تحلیل عناصر هشیاری باید به ماهیت سیال و شخصی هشیاری پرداخت. رویكرد جیمز كاركرد گرایی نامیده شد. مراد از كاركرد گرایی بررسی این مطلب است كه ذهن چگونه كار می كند كه جاندار موفق به انطباق و سازگاری با محیط می شود.روانشناسان براین باورشدند كه برای درك نحوه انطباق جاندار با محیط باید رفتار واقعی او را بررسی كرد.هم ساخت گرایان و هم كاركرد گرایان روانشناسی را دانش تجربه هشیاربه شمار می آوردند.

و…..

فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.

فهرست مطالب فایل دانلودی:

بخش اول- روانشناسی كوششی علمی و انسانی

فصل اول: ماهیت روانشناسی ( دكتر براهنی )

بخش دوم: فرایندهای زیستی و رشدی
فصل دوم- مبانی زیست شناختی روانشناسی (نیسان گاهان)

فصل سوم – رشد روانی ( دكتر مهرناز شهرآرای )

رشد شناختی دوران كودكی نظریه مرحله ای پیاژه

فصل پنجم: نظریه رفتارگرایی

فصل ششم: نظریه كاهش سایق

فصل هفتم: شرطی شدن مجاورتی

فصل هشتم: شرطی شدن عامل

بخش سوم

چگونگی نظریه های شناختی
اصول مورد تاكید در نظریه های شناختی

فصل نهم: نظریة یادگیری گالشت

فصل دهم: نظریة میدان شناختی

فصل یازدهم: نظریة رشد نگر یا شناخت شناسی تكوینی

فصل دوازدهم: نظریة مفهوم گرایی ابزاری

فصل سیزدهم: یادگیری معنادار كلامی

بخش چهارم

نظریه های شناخت اجتماعی
زمینة نظریه های شناخت اجتماعی

فصل چهاردهم: نظریة شناخت اجتماعی

فصل پانزدهم: اختلالهای یادگیری

فصل شانزدهم: انتقال یادگیری

فصل هفدهم: پردازش آگاهی یا یادآوری و فراموشی

قسمتی از متن

( Psychology ) تعریف روانشناسی

روانشناسی را می توان چنین تعریف كرد : بررسی علمی رفتار و فرایندهای ذهنی . این تعریف موضوعهای بسیار متنوعی را دربرمی گیرد ، چنانكه از چند مثال و نمونه های زیر برمی آید:

* آسیب مغزی و بازشناسی چهره ها * نسبت دادن ویژگی ها به افراد

* یادزدودگی كودكی * چاقی

* اثر برنامه های پرخشونت رسانه ها بر پرخاشگری كودكان

خاستگاههای تاریخی روانشناسی

خاستگاههای تاریخی روانشناسی رامی توان تا فلاسفه بزرگ یونان باستان پی گرفت . مشهورترین آنان سقراط ، افلاطون و ارسطو بودند . سؤالات بنیادین آنان در باب زندگی عبارت بود از : هشیاری چیست ؟ آدمیان ذاتاً منطقی هستند یا غیر منطقی ؟ آیا چیزی به نام انتخاب آزاد وجود دارد ؟ این پرسشها با ماهیت ذهن و فرایندهای ذهنی و روانی سروكار دارند كه از عناصر اصلی رویكرد شناختی در روانشناسی محسوب می شوند .

بقراط ( پدر پزشكی ) علاقه وافری به فیزیولوژی داشت و مشاهدات مهمی در زمینه كنترل مغز بر اندامهای بدن انجام داد . آن مشاهدات زمینه ساز رویكرد زیست شناختی در روانشناسی است .

فطری نگری در برابر تجربه گرایی
آیا تواناییهای آدمیان فطری (طبیعت) است یا از طریق تجربه (تربیت) كسب می شود ؟

دیدگاه فطری نگری معتقد است كه آدمیان با گنجینه ای از دانش و توان فهم واقعیت زاده می شوند. یعنی دانش و فهم آدمی از طریق استدلال و درون نگری دقیق دست یافتنی است.در قرن هفدهم دكارت برخی اندیشه ها ( خدا، خویشتن، اصول بدیهی هندسه، كمال و بی نهایت ) را فطری به شمار می آورد. دكارت بدن آدمی را ماشینی می دانست كه مثل هر ماشین دیگری قابل بررسی است. این دیدگاه سرآغاز رویكردهای پردازش اطلاعات در باره ذهن آدمی است.

دیدگاه تجربه گرایی برآن است كه دانش از طریق تجربه ها و تعاملهای آدمی با جهان كسب می شود . درقرن هفدهم جان لاك معتقد بود كه ”ذهن آدمی در بدو تولد همچون لوح نانوشته ای است كه تجربه های جریان رشد او، دانش و فهم را روی آن ثبت می كنند ”. این دیدگاه سرآاغاز روانشناسی تداعی گرا بود. ذهن از اندیشه هایی انباشته می شود كه از طریق حواس به آن راه می یابند وطبق اصولی از قبیل مشابهت و تضاد به هم پیوند می خورند .

آغاز روانشناسی علمی

آغاز روانشناسی علمی را تأسیس نخستین آزمایشگاه روانشناسی توسط ویلهلم وونت در دانشگاه لایپزیك آلمان به سال 1879 می دانند .

او براین باور بود كه ذهن و رفتار را نیز همانند سیاره ها و مواد شیمیایی یا اندامهای بدن می توان با روشهای علمی بررسی و تحلیل كرد . پژوهشهای وونت عمدتاً متمركز بر حواس و بویژه حس بینایی بود . وونت به درون نگری به عنوان روشی برای فرایندهای ذهنی تكیه می كرد .

درون نگری یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراكها، اندیشه ها، و احساسهای شخص توسط خودش؛ مثلاً تأمل شخص درباره ی تأثرات حسی خودش از محركی مانند تابش نور رنگین . وونت در آزمایشهایش بعد فیزیكی محرك معینی مثلاً شدت آن را به شیوه منظمی تغییرمی داد وآنگاه با روش درون نگری معلوم می كرد تغییرات فیزیكی موجب چه تغییراتی درتجربه هشیار ذهن آزمودنی از آن محرك می شوند.

ساخت گرایی و كاركرد گرایی

تجزیه ی تركیبات پیچیده به عناصر آنها در فیزیك و شیمی، روانشناسان از جمله تیچنر را برانگیخت تا در جستجوی آن دسته از عناصر ذهنی برآیند كه تجربه های پیچیده آمیزه ای از آنها به شمار می آمدند . مثلاً مزه لیموناد (ادراك) به عناصری مانند شیرین، تلخ، وسرد (احساسها) قابل تجزیه است. تیچنراین شاخه روانشناسی را ساخت گرایی (تحلیل ساختارذهنی) نامید.

ویلیام جیمز تأكید داشت كه به جای تحلیل عناصر هشیاری باید به ماهیت سیال و شخصی هشیاری پرداخت. رویكرد جیمز كاركرد گرایی نامیده شد. مراد از كاركرد گرایی بررسی این مطلب است كه ذهن چگونه كار می كند كه جاندار موفق به انطباق و سازگاری با محیط می شود.روانشناسان براین باورشدند كه برای درك نحوه انطباق جاندار با محیط باید رفتار واقعی او را بررسی كرد.هم ساخت گرایان و هم كاركرد گرایان روانشناسی را دانش تجربه هشیاربه شمار می آوردند.

و…..

روان شناسی عمومی ; روان شناسی; ماهیت روانشناسی;دكتر براهنی;فرایندهای زیستی و رشدی;مبانی زیست شناختی;رشد روانی;دوران كودكی; نظریه رفتارگرایی;شرطی شدن مجاورتی;نظریة میدان شناختی;شناخت اجتماعی ;اختلالهای یادگیری; انتقال یادگیری


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *